Fitnesskultur

Fitnesskulturen boomer. Er der en grænse for, hvor meget vi kan eller skal hjælpe sundheden på vej?

Motion er godt for helbredet. Sammen med sund og alsidig kost og god, dyb søvn udgør motionen dit grundlag for et sundt liv. Gennem de daglige gøremål motionerer vi, og vi kan til stadighed øge vores motion: Brug trappen fremfor rulletrappen, udskift bilen med cyklen, hvor det er muligt, og skift jævnligt arbejdsstilling, hvis du har stillestående arbejde.

Fitness er en særlig udgave af motion og muskelopbygning, hvor du mere systematisk dyrker bestemte muskelgrupper og motionsbevægelser i særligt indrettede centre med forskellige maskiner. At være fit vil sige, at man er egnet til overlevelse.

Fitnesskulturen opstod i 1980’erne som svar på, at arbejdet for mange blev mere stillesiddende, og dermed blev det svært at få nok motion i hverdagen. Motionen blev systematiseret og kommercialiseret. Samtidig blev fitness en trend, der kan have den negative virkning, at man fokuserer så meget på sin træning og sine tal, at man kommer i social mistrivsel, som humanbiolog Anders Nedergaard fortæller om. Fitnesskulturen er med andre ord et tveægget sværd: Den sikrer, at du får den nødvendige motion og muskelopbygning samtidig med, at du risikerer at komme i social mistrivsel.  

Fysisk aktivitet styrker vores helbred og hjælper kroppen med at bekæmpe sygdomme. Den gør os i bedre humør, styrker vores hukommelse og modvirker stress - viser ny forskning, fortæller professor Bente Klarlund.

Fysisk aktivitet er vigtig for din sundhed; fitness er det ikke, hævder Anders Nedergaard, humanbiolog og biokemiker, ph.d.

Overdreven fysisk aktivitet og fitness kan have en negativ virkning på ens trivsel. Det kan være kontraproduktivt. Både mænd og kvinder kan få forstyrrede tanker om deres krop. Anders Nedergaard giver eksempler på hvordan.

Det kan være svært at manøvre i de mangfoldige informationsstrømme om fitness og sundhed. Markedsføring af kommercielle tilbud blander sig med, hvad vi ved er videnskabeligt. Vi er tilbøjelige til at ty til FOMO-effekten - fear of missing out: Frygten for at miste noget, hævder Anders Nedergaard.