Influencer

Influencere bruger deres indflydelse på sociale medier til at markedsføre et budskab eller et produkt

En influencer er en jobbetegnelse, der er vokset frem i lyset af de digitale medier. En influencer er en person, der har mange tusinde følgere på de sociale medier, og som evt. betales for at reklamere for produkter i tilknytning til sine opslag, der især drejer sig om livsstil, parforhold og forbrug. Opslagene kan have karakter af budskaber, kommenterede opskrifter og dagbogsagtige refleksioner.

Hvad kendetegner en god influencer? Astrid Haug fortæller, hvilke egenskaber influenceren skal have: personlighed, troværdighed og ikke mindst en god moral.

Der er ikke noget nyt i, at man lader sig påvirke af personer, som man beundrer eller har tillid til. Det nye er, at blogs og sociale medier understøtter og udbreder influencerens indflydelse med langt større styrke.

En succesfuld influencer er typisk:

  • En person med personlighed
  • En person, der kender sin målgruppe
  • En person, der kender sine følgeres behov og ønsker
  • En person, der dagligt kommunikerer på sin blog

Influencerens virksomhed er kommerciel. Ved at samle bestemte målgrupper på sin blog, har virksomheder mulighed for præcist og effektivt at placere annoncer og få omtaler af deres produkter hos influenceren. Influenceren tjener penge på at opbygge denne ’markedsplads’ for relevante produkter. Det vil sige, at indholdet på en influencers blog kan være påvirket af denne økonomi.

Inden for betting-industrien benyttes kendisser og influencere til at sælge spil. Det er meget farligt og bør forbydes, hævder Michael Jørsel, der er en af landets mest fremtrædende eksperter i ludomani. Kendisserne optræder som seriøse anbefalere og blander reklame og oplysning sammen på en særdeles uheldig måde.