En influencer er en jobbetegnelse, der er vokset frem i lyset af de digitale medier. En influencer er en person, der har mange tusinde følgere på de sociale medier, og som evt. betales for at reklamere for produkter i tilknytning til sine opslag, der især drejer sig om livsstil, parforhold og forbrug. Opslagene kan have karakter af budskaber, kommenterede opskrifter og dagbogsagtige refleksioner.
Hvad kendetegner en god influencer? Astrid Haug fortæller, hvilke egenskaber influenceren skal have: personlighed, troværdighed og ikke mindst en god moral.
Der er ikke noget nyt i, at man lader sig påvirke af personer, som man beundrer eller har tillid til. Det nye er, at blogs og sociale medier understøtter og udbreder influencerens indflydelse med langt større styrke.
En succesfuld influencer er typisk:
- En person med personlighed
- En person, der kender sin målgruppe
- En person, der kender sine følgeres behov og ønsker
- En person, der dagligt kommunikerer på sin blog
Influencerens virksomhed er kommerciel. Ved at samle bestemte målgrupper på sin blog, har virksomheder mulighed for præcist og effektivt at placere annoncer og få omtaler af deres produkter hos influenceren. Influenceren tjener penge på at opbygge denne ’markedsplads’ for relevante produkter. Det vil sige, at indholdet på en influencers blog kan være påvirket af denne økonomi.
Inden for betting-industrien benyttes kendisser og influencere til at sælge spil. Det er meget farligt og bør forbydes, hævder Michael Jørsel, der er en af landets mest fremtrædende eksperter i ludomani. Kendisserne optræder som seriøse anbefalere og blander reklame og oplysning sammen på en særdeles uheldig måde.
- EMPIRI TIL INSPIRATION
- Influenceren Mia skal i retten for skjult reklame: ”Det virker voldsomt”. dr.dk 05.03.2020
- En kvindelig model fortæller om de forskønnede billeder på Instagram. tv2.dk 31.03.2019
- En influencer, der kalder sig Lakserytterenm tilbageviser anklager fra Politiken. politiken.dk 06.01.2019
- Influencere holder reklamestøtte skjult. politiken.dk16.09.2020
- Influencer-markedet er i massiv vækst. politiken.dk 07.02.2019
- Briterne ved ikke hvornår influencere er betalte for at reklamere. 03.01.2019
- En kendt influencer viser følelser. zetland.dk 09.09.2020
- VIDEN TIL BAGGRUND
- Læringsfeltet: Medier og fake news
- Teorirum: Diskursanalyse
- Teorirum: Medieanalyse
- Teorirum: Videnskabsteori
- Teorirum: Kilder
- Studiefeltet: Individ
- EMPIRI TIL STUDIE
- Temasite om reklamens historie og reklame anno 2017. dr.dk
- Markedsføringsloven og influencere. Forbrugerombudsmanden 22.11.2018
- Forsker fra CBS om blandingen af reklame og indhold. politiken.dk 31.01.2019
- Kan man stole på en reklamesøjle? politiken.dk 22.12.2018
- Typer af influencere. dailycupoftech.com 03.06.2018