Sociale medier

De sociale medier er blevet de mest populære kommunikationsplatforme i den digitale tidsalder

Der er en grund til, at en række brugerdrevne medier kaldes for sociale medier. Her kan vi bygge netværk og venskaber op, og vi kan dele indhold med hinanden, som vi synes er spændende, sjovt eller vedkommende.

Ens profil er adgangen til at deltage. Profilen er ikke kun vores stamoplysninger, men dækker også alt det, vi foretager os på det sociale medie: Det vi deler med andre, det vi synes og godt kan lide, det vi liker, og det vi kommenterer. Alt det efterlader vi som spor, som platformen genererer vores virtuelle identitet efter.

Hvem bruger de forskellige sociale medier? Astrid Haug gennemgår brugerprofilerne på de mest benyttede sociale medier.

De sociale medier rummer indhold, der deles. Men ord og vendinger betyder forskelligt afhængig af den sociale og kulturelle kontekst. Det er derfor vanskeligt at udarbejde standarder for indhold på de sociale medier, hævder Claus Hjorth, daglig leder af Medierådet, der rådgiver børn og unge om brugen af medier.

Med al den aktivitet skaber vi efterhånden vores virtuelle identitet. Den behøver ikke at være identisk med vores selvforståelse uden for mediet. Måske fristes vi til at like noget, vi ikke før havde overvejet. Måske deler vi et billede, som vi ikke kunne drømme om at dele med andre uden for mediet?

Måske former de sociale medier en ny og anderledes adfærd, som vi har svært ved at styre.

Er der forskel på det virtuelle individ og det egentlige individ? Findes der et entydigt svar?