Der er en grund til, at en række brugerdrevne medier kaldes for sociale medier. Her kan vi bygge netværk og venskaber op, og vi kan dele indhold med hinanden, som vi synes er spændende, sjovt eller vedkommende.
Ens profil er adgangen til at deltage. Profilen er ikke kun vores stamoplysninger, men dækker også alt det, vi foretager os på det sociale medie: Det vi deler med andre, det vi synes og godt kan lide, det vi liker, og det vi kommenterer. Alt det efterlader vi som spor, som platformen genererer vores virtuelle identitet efter.
Hvem bruger de forskellige sociale medier? Astrid Haug gennemgår brugerprofilerne på de mest benyttede sociale medier.
De sociale medier rummer indhold, der deles. Men ord og vendinger betyder forskelligt afhængig af den sociale og kulturelle kontekst. Det er derfor vanskeligt at udarbejde standarder for indhold på de sociale medier, hævder Claus Hjorth, daglig leder af Medierådet, der rådgiver børn og unge om brugen af medier.
Med al den aktivitet skaber vi efterhånden vores virtuelle identitet. Den behøver ikke at være identisk med vores selvforståelse uden for mediet. Måske fristes vi til at like noget, vi ikke før havde overvejet. Måske deler vi et billede, som vi ikke kunne drømme om at dele med andre uden for mediet?
Måske former de sociale medier en ny og anderledes adfærd, som vi har svært ved at styre.
Er der forskel på det virtuelle individ og det egentlige individ? Findes der et entydigt svar?
- EMPIRI TIL INSPIRATION
- Informationsforsker Vincent Hendricks: Stil krav til de sociale medier. dr.dk 04.10.2017
- Netavisen Zetland om de unges forbrug af sociale medier. zetland.dk 05.06.2018
- Om de sociale medier i en Coronatid. dr.dk 16.03.2020
- Tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt bliver formand for Facebooks klagenævn. tjekdet.dk 07.05.2020
- VIDEN TIL BAGGRUND
- Læringsfeltet: Medier og fake news
- Teorirum: Diskursanalyse
- Teorirum: Medieanalyse
- Teorirum: Videnskabsteori
- Teorirum: Kilder
- Studiefelt: Individ
- EMPIRI TIL STUDIE
- Forskere: Fake news spredes hurtigere end sandheder på de sociale medier. 08.03.2018
- En engelsk undersøgelse om, hvordan de sociale medier påvirker unges mentale velbefindende. economist.com 18.05.2018
- Deloitte undersøgelse: Generation Z er bekymrede for fremtiden og mange overvejer at droppe sociale medier. Deloitte rapport 2020
- En historisk gennemgang af narcissismen i hverdagslivet. zetland.dk 06.01.2017
- DR’s årlige rapport om befolkningens medieforbrug. dr.dk
- Danmarks Statistik om befolkningens mediebrug. Danmarks Statistik