Misbrugskultur

Misbrug kan have mange former: Stoffer, alkohol, spil. Der er økonomiske interesser bag enhver formidling.

Det er et grundlæggende menneskeligt behov at søge nydelser. Nydelser fremmer velbehaget. Sex, alkohol, rygning og spil er eksempler på nydelsesfulde livsformer, hvor vi opnår en midlertidig, stærk lykkefølelse. Nydelsen indtages gennem vores sanser og gennem vores kognitive bearbejdning. Alkohol smager godt og får os til at slappe af. Deltagelse i spil skaber kognitiv spænding – og udløsning.

Vores jagt efter de nydelsesfulde tilstande kan blive vores egen fjende. De kan skabe et afhængighedsforhold, som det kan være næsten umuligt at vriste sig ud af. De utallige tilbud om rygestopkurser er eksempler herpå. Center for Ludomani kan fortælle om mange behandlingskrævende klienter, der er strandet i en bundløs økonomisk gæld. Nogle af dem er selvmordstruede.

Nydelse og misbrug er som lys og skygge. De følges ad. Misbruget har udgangspunkt i et ønske om nydelse. Nydelsen risikerer at ende som misbrug.

Michael Bay Jørsel, leder af Center for Ludomani, fortæller, hvordan reklamer og markedsføring gennem kendte personer, fremmer en misbrugskultur inden for spil. Et afhængigt overforbrug af betting-spil, hvor man spiller om store penge, kaldes for ludomani. Ganske få har held til at vinde – det kan beregnes matematisk, og vi taler om ganske små promiller – de fleste taber. Det fører dem ind i spiralen om lige at vinde det tabte tilbage, inden man trækker sig ud.

Markedsføringen reklamerer for produkter, der fremmer en nydelseskultur, og underdriver risikoen for en misbrugskultur. Samfundet har en afventende holdning og markedet er kun delvist reguleret. Det er op til den enkelte at ryge, drikke og spille.

Afhængighed af spil er et eksempel på en misbrugskultur. Ludomani er kendetegnet ved, at man oplever social, arbejds- og familiemæssig mistrivsel. Det er definitionen på ludomani ifølge Michael Bay Jørsel.

Der er tre faktorer, der fremmer spil som en misbrugskultur: der er flere og flere spil på markedet, tilgængeligheden er døgnåbent og marketing for spil er overvældende, siger Michael Bay Jørsel, der er en af de mest vidende om spilkulturer i Danmark.